שאלות שכיחות בתזונת תינוקות

מה לא נאמר ונכתב על תזונת תינוקות.

הרשת מלאה בהמלצות שונות ומשונות, כל אחד כותב מהפוזיציה שלו.

אז המטרה של הפרק הקצרצר הזה היא לענות בצורה ישירה ומהירה לשאלות "בוערות" בנושא זה.

מי שרוצה להרחיב קריאה שיגש לקישור שיש בחלק מהתשובות.

לפחות לשלושת או ארבעת החודשים הראשונים ישנו כלל אצבע של 150 (טווח 140 ועד 200) סיסי (מיליליטר) לכל קילוגרם משקל גוף.

זאת אומרת שאם תינוק שוקל 4 ק"ג לדוגמא, אזי צריך לאכול 600 סיסי ביום. לחלוקה ל-7 ארוחות ביום (בממוצע), דהיינו צריך לאכול בערך 85 סיסי לארוחה.

לא כל התינוקות קראו את ספר הלימוד ולכן התשובה הפרקטית יותר לשאלה כמה צריך תינוק לאכול היא – כמה שרוצה תוך כדי מעקב על התנהגות ועקומות משקל.

חלב אם הוא התזונה המועדפת לתינוק. מבחינת פורמולות, לרוב רובם של התינוקות מתאימה פורמולה רגילה על בסיס חלבון חלב פרה ולא פורמולה מיוחדת.

לא.

אף אחד משלושת המותגים המובילים בישראל (סימילאק, מטרנה, נוטרילון) אינו מוביל על האחרים מבחינת איכות.

קצת מורכב אבל לטעמי טעימות בתינוקות בשלים ראוי להתחיל בגיל 4 חודשים כמפורט במאמר הבא.

למעשה אין צורך בתוספת מים לתינוק לפני גיל 4 חודשים וזאת מכיוון שבכל הזדמנות שבה רוצים לתת לתינוק לאכול/לשתות ניתן לתת לו חלב אם או פורמולה.

בגיל 4 חודשים, כפי שתראו באתר זה, ניתן להתחיל במרבית התינוקות טעימות וזהו הרגע לשקול תוספת מים אחרי ארוחת מוצקים שהחליפה במידה מסוימת כלכלת הנקה או פורמולה.

לצערי, אין לי מספר 'קדוש' להגיד של כמות ארוחת מוצקים שהתינוק אכל שאחריה צריך לתת (ומתחתיה לא צריך לתת) מים. אבל הגיוני לחשוב שאם התינוק אכל כמה עשרות מיליליטר של טעימות (30? 40? יותר?) וזה בא על חשבון שתיית חלב אם או פורמולה אזי אפשר להשלים לו תוספת מים.

יש לקחת בחשבון במשוואה זו גם את עונת השנה (בימים חמים נדחוף יותר למתן מים מאשר בימים קרים) והפעילות של התינוק.

על פי הנחיות משרד הבריאות יש חובה להרתיח את כל סוגי המים שהתינוק מקבל עד גיל שנה (לרבות כולל מים מינרלים, מים מבקבוקים, מים במכלים ומי ברז).

אני חייב להגיד שבעוד ואני מתחבר מאוד להנחיות הללו בהקשר למים שמשמשים להכנת פורמולה, אזי בשתיית מים טריים אני לא רואה צורך להרתיח את כל סוגי המים שהתינוק שותה.

שהרי בגיל 4-6 חודשים, כאשר הילד מתחיל טעימות (וביננו עוד הרבה לפני זה) התינוק אינו סטרילי, ולא כל מה שהוא מכניס לפה הינו סטרילי.

אז הכנת פורמולה תמיד ובכל גיל עם מים רתוחים. אבל מי שתיה צריכים להיות ממקור נקי (ברז, מינרלים) ואינם, לדעתי, חייבים בהרתחה.

לתינוקות שנולדו במועד יש לתת ברזל החל מגיל 4 חודשים.

ויטמין די יש לתת לכל התינוקות במדינת ישראל מגיל לידה ועד שנה.