מרפק משוך (Pulled elbow) בילדים

לא מחלה כמובן, אלא מצב רפואי שכיח בילדים אחרי משיכה של היד (ראו ההסבר בהמשך). באנגלית המונח ההיסטורי הוא Nursemaid elbow ובתרגום חופשי, מרפק המטפלת.

מה זה מרפק משוך בילדים?

בלי להיכנס יותר מדי לפרטים אנטומיים, אחד הליגמנטים (רצועות) העוטפות את ראש אחת העצמות שבאמה זזה ממקומה ונמצאת כעת בתוך מפרק המרפק.

ניזכר יחד שהאמה זה החלק שבין המרפק לכף היד. זרוע – החלק שבין הכתף והמרפק.

שימו לב להגדרות, לא מדובר על פריקת המרפק שזהו מצב מאוד פתולוגי ולא שכיח בילדים אלא על משיכת מרפק ויציאה מהמקום של רצועה בלבד. את זה ניתן לסדר ולהחזיר למקום בעזרת מניפולציה קצרה ופשוטה יחסית.

מה גורם למרפק משוך בילדים ומה אינו גורם לכך?

למעשה הפעולה שגורמת למרפק משוך בילדים הינה משיכה של ידו הישרה של הילד. תארו לכם ילד שיושב על הריצפה ואנחנו מושכים אותו מהיד לעמידה או לחילופין משיכה חזקה ופתאומית של היד המושטת קדימה בנסיון למנוע נפילה.

מה אינו גורם למצב זה? טראומה או חבלה מקומית.

חשוב להבין את המנגנון ולזהות אותו במיוחד על מנת לא לפספס חבלה אמיתית באזור המפרק אשר בה אין לנסות להחזיר המרפק המשוך על ידי המניפולציה שנזכיר בהמשך.

זהו מצב שקורה כמעט באופן בלעדי בילדים עד גיל 5 שנים.

מהם הסימנים של מרפק משוך בילדים או כיצד הילד יתנהג?

כך יתנהג ילד מייד אחרי משיכת המפרק:

# כאב מיידי וסירוב להניע את היד שתישאר מקובעת קרוב לגוף עם האמה שמוטה וכף היד כלפי מטה.

# חוסר יכולת לפעולת סופינציה של המרפק. פעולת סופינציה היא סיבוב כלפי חוץ של האמה, כלומר הבאת כף היד ממצב של פניה כלפי מטה לפניה כלפי מעלה.

# כיפוף ויישור מרפק אפשריים אם כי כל תנועה של היד עלולה לגרום לכאב.

# לרוב ללא נפיחות באזור המרפק. זה חשוב בעיקר במקרים בהם מנגנון החבלה/משיכה אינו ידוע והילד אינו מזיז את היד. אם ראיתם סימן של חבלה והילד לא מניע את המרפק, גשו לצילום רנטגן.

מתי יש לפנות לעזרה רפואית?

קודם כל אין לפספס חבלות אחרות באזור בדגש על שברים. אם אין לכם ידע מדויק לגבי המנגנון שגרם למקרה ואין סיפור של משיכה אופיינית של היד עדיף שתיגשו לרופא לבדיקה.

גם במקרה של חבלה ישירה למרפק או ליד, לא מדובר במרפק משוך ולכן גשו לבדיקת רופא ולשקילת הרחבת בירור.

אם יש סיפור וממצאים אופיניים למרפק פרוק ואינכם מתורגלים בהחזרה של הרצועה – עליכם לפנות לרופא שעושה זאת.

אם יש ממצאים מקומיים של נפיחות מקומית או אודם או חום מקומי – עליכם לפנות לרופא.

אם עבר זמן רב מהאירוע (מעל מספר שעות) עליכם לגשת לרופא להערכה. זה מכיוון שלעתים אחרי זמן מתפתחת באזור בצקת מקומית ופעולת ההחזרה קשה יותר.

מזכיר שאחרי ארוע ראשון של מרפק משוך הילד מועד לארוע חוזר. לכן הרבה הורים מנוסים יודעים כבר לזהות הן את מנגנון המשיכה האופייני והן את הממצאים בבדיקה הגופנית.

מהו הטיפול במרפק משוך ולמה לצפות אחריו?

הטיפול הוא מניפולציה פשוטה להחזרת אותה רצועה למקום. יש שתי מניפוציות שניתן לעשות, ברשותכם אתרכז בקלה מבין השתיים. 

על פי ספר הלימוד ברפואת ילדים ניתן ללמד הורים להחזיר את הרצועה למקומה על מנת למנוע פניות חוזרות לעזרה רפואית ולהקטין הסבל של הילד.

אבל, שימו לב לדגלים האדומים שכתבתי מקודם. אל תנסו להחזיר מרפק שנחבל, נסו להחזיר רק אם מדובר בסיפור וממצאים ברורים של מרפק משוך.

אין צורך באלחוש בעת המניפולציה ולרוב מדובר על משהו שאמור לקחת שניות בודדות.

מהי המניפולציה להחזרת מרפק משוך בילדים?

על הילד לשבת עם גבו לאחד ההורים. על מי שעומד לעשות המניפולציה לשבת בנוחות ממול לילד.

על ההורה שמחזיק את הילד לתת קונטרה – דהיינו לשים יד מעל הזרוע של היד שמיועדת להחזרה.

על המחזיר להחזיק את כף היד של הילד בידו הדומיננטית וביד השניה לכרוך האצבעות באזור שמתחת למרפק (ראש עצם הרדיוס). היד שמחזיקה את אזור המרפק לא צריכה לזוז.  

הפעולה הבאה היא סיבוב החוצה של כף היד של הילד וכיפוף המרפק (קירוב של כף היד המוחזרת לאזור הכתף).

לעתים מורגש (או אפילו נשמע), קליק שמבשר את החזרה של הרצועה למקום.

בשלב זה באם ההחזרה מוצלחת ניתן להגיד לילד להתרחק קצת ובמידה ואכן ההחזרה בוצעה בהצלחה הוא יחזור לפעילות רגילה ביד בתוך שניות עד דקות.

ניתן להגיש לו ממתק ולבקש ממנו לקחת באותה יד שעליה בוצעה המניפולציה.

במידה וההחזרה לא הייתה מוצלחת ניתן לנסות מספר פעמים נוספות אבל עליכם לחשוב אם אכן מדובר במרפק משוך או בפתולוגיה אחרת שמצדיקה בדיקה רצינית יותר. ניתן לשים היד במתלה ולהגיע לבדיקת רופא הילדים.

אחרי החזרה מוצלחת אין צורך בטיפול ספציפי. יש מקום להימנע ממשיכה חוזרת.

כיצד למנוע ארוע חוזר של משיכת מרפק?

יש להימנע ממשיכת ילדים מאזור כף היד, עדיף להרים ממשיכה מאזור המרפק או בית השחי.

כפי שכתבתי ילדים שכבר חוו מרפק משוך בקבוצת סיכון למשיכה חוזרת. גם אם קורים ארועים רבים שכאלה לטווח ארוך לא תיווצר בעיה. בגיל מסוים העצם גדלה והסיכוי לתזוזת הרצועה קטן משמעותית.

אז לסיכום, מצב רפואי שכיח ברפואת ילדים. רופאי ילדים שמיומנים בהחזרה אוהבים מאוד לטפל במצב זה כי הסיפוק הוא מיידי ודומה לקסם. גם הורים יכולים ללמוד להחזיר אבל הכי חשוב לא לפספס מצבים אחרים (בעיקר חבלות) שמצדיקות טיפול אחר.