נסיעה לחוץ לארץ עם ילדים – המדריך המלא

אין כמו טיול ובטח ובטח נסיעה לחוץ לארץ עם הילדים, לטוב ולרע.

אין תחליף ליכולת שלנו כהורים לשים את הטלפון בצד (בשאיפה), להתנתק מהיום יום ולאסוף חוויות עם הילדים.

בשנים האחרונות, משפחות נוסעות יותר מתמיד לטיולים ברחבי העולם. אחי הגדול נסע לחו"ל פעם ראשונה אחרי הצבא, אני בגיל 13 והילדים שלי בגיל 3…

בעוד שטיולי משפחה ברחבי העולם יכולים להביא לזיכרונות בלתי נשכחים, למרבה הצער, בעיות בריאותיות אצל הילדים עלולים להיות חוויה לא נעימה ולהרוס טיול. לכן, תכנון הטיול מבחינה בריאותית תוך כדי לקיחה בחשבון של היעד, האופי ואורך הטיול, יכולים למנוע הרבה כאב ראש ולהביא לטיול עם הרבה הנאה וללא חששות.

אז אי אפשר לנסח כללי ברזל לכל הטיולים. משפחה שנוסעת לדיסני בפריז לסופ"ש לא דומה למשפחה שנסעה לחקור מערות בבנגלדש. אבל בואו יחד ננסה לעבור על מספר נקודות חשובות.

מאיזה גיל מותר ומומלץ לטוס?

מותר – תאורטית בגיל אפס. עם זאת, אני לא ממליץ על טיסה עם תינוק צעיר מגיל חודשיים מכיוון שאני מזכיר שחום בתינוקות בגיל זה הוא צרה צרורה (ראו בקישור). אנו לא רוצים שהתינוק ידבק בטיסה מהבחור שהשתעל שני מושבים אחרינו.
מומלץ – אין כזה גיל כמובן. תינוקות קטנים אינם נהנים מטיסה ומהחוויה של חו"ל ולכן תעשו אתם את השיקולים שלכם באיזה גיל הילד שלכם יפיק הנאה וזיכרונות מטיול משפחתי.
כמובן שאין לקחת תינוקות וילדים קטנים לטיולים הרפתקניים שדורשים מהם מאמץ שאינם יכולים לקחת על עצמם.

נסיעה לחוץ לארץ עם ילדים - המדריך המלא

ביטוח נסיעות למשפחה

אני לא מבין גדול בביטוח, אבל אני טורח לעשות ביטוח נסיעות לחו"ל לפני כל נסיעה. למבוגרים ולילדים, על כל צרה שלא תבוא.

אין לי לצערי חברת ביטוח ספציפית להמליץ לכם.

תכנון נכון של טיול בחו"ל עם ילדים

כשמתכננים לטייל עם הילדים חשוב לתכנן את הטיול גם לפי צרכיהם. תנו דעתכם לנקודות הבאות:

• טיסה ארוכה במיוחד או טיסה ליעד המשבש את שעות השינה של הילדים עלולים להיות קשים עבורם. לכן, תכננו את הטיסות אם אפשר בצורה שבה לא יפגע להם מחזור הערות והשינה. 

• אותו דבר לגבי נסיעות ממושכות באוטו – גם הטובים והשקטים שבילדים מתחרפנים אחרי שעתיים באוטו, ולכן תכננו עצירות רבות בנסיעה מסוג זה. אם שכרתם רכב, אל תוותרו על בטיחות וודאו שיש לסוכנות הרכב כיסא בטיחות מתאים.

• גם במהלך טיול בחו"ל חשוב להקפיד על תזונה נכונה ובריאה לילדים. חשוב לתכנן את הטיול כך שהילדים יאכלו ארוחות מסודרות ושתהיה להם גישה למזון בריא ומזין במקומות עם תנאי תברואה תקינים.

• פעילות עם הילדים – תקשיבו סיפור. היינו חודש בארצות הברית, עלינו לפסגות הרים וירדנו לעמקים, היינו מיוניברסל ועד דיסני. אבל מה הפעילות שהבן שלי זוכר כהכי מהנה? גן משחקים עירוני שהגענו אליו במקרה בסאן-פרנסיסקו והעברנו שם שעה קלה. אותי באופן אישי זה לימד סוג של לקח.

חיסונים לילדים ולהורים לפני טיול לחו"ל

כולנו מבינים שבמדינות שונות יש סיכונים ודרישות שונים, ושכל ביקור באזור זה או אחר בעולם עשוי לדרוש חיסונים ספציפיים. 

דוגמאות? במדינות מסוימות באפריקה אין כניסה בלי קדחת צהובה, ותרמילאים שנוסעים למזרח בעונה מסוימת חייבים לקבל חיסון כנגד קדחת מוח יפנית.

אז אם אתם בדרך לטיול אקזוטי זה או אחר עם הילדים, תהיו חייבים לעבור לפני במרפאת מטיילים על מנת לחסן הילדים ואתכם בחיסונים הספציפיים. קחו חודשיים לפני הנסיעה מכיוון שבחלק מן החיסונים לא מדובר בחיסון יחיד אלא בסדרת חיסונים הנמשכת זמן.

בטיולים אקזוטיים יש לתת את הדעת גם על תרופות למלריה לילדים ולמבוגרים שהרי אין חיסון כנגד מלריה.

אבל, רוב המשפחות בישראל מטיילות טיולים קצרים, לרוב לאירופה או לארצות הברית. לגבי אירופה שימו לב להנחיות לגבי חיסון כנגד דלקת מוח הנגרמת מקרציות (TBE), בקישור הבא.

לשמחתי, ילדים שחוסנו על פי חיסוני השגרה במדינת ישראל אמורים להיות מכוסים לרוב המחלות ברות החיסון לרבות טטנוס, הפטיטיס A, הפטיטיס B, חצבת וכל דבר אחר. ברוב רובם של הטיולים הקצרים הללו בעולם, הילדים אינם צריכים להתחסן מעבר לחיסוני השגרה שקיבלו.

כמובן שאם אתם יודעים שפספסתם חיסון זה או אחר בטיפת חלב, גשו לרופא הילדים שלכם ועברו יחד איתו על פנקס החיסונים של הילדים.

אני חייב להדגיש פה משהו – בעוד שכל ילדי ישראל מחוסנים בשיגרה כנגד רוב המחלות הבנאליות הנדרשות לטיול "מערבי", מאוד יכול להיות שההורים דווקא הם אלה שמגיע להם חיסון לפני הנסיעה ולכן גם ההורים יכולים לפנות לרופא המשפחה שלהם ולראות אם נכון לחסן להפטיטיס A לדוגמא או מנת דחף כנגד טטנוס טרם הטיול.

אילו תרופות כדאי לקחת מהארץ לטיול בחול עם ילדים?

למרות שילדים הם יצורים בריאים מטבעם, יש להם נטיה למחלות (וירליות בעיקר לשמחתנו) ברגעים הכי לא נכונים. ואם אתם לוקחים לחו"ל שלושה ילדים לשבועיים, סיכוי סטטיסטי יותר מסביר שמישהו מהם יהיה חולה ברמת זו או אחרת בטיול. על חלק מהמצבים הרפואיים הבנאליים אנחנו יכולים להתגבר לבד באמצעות תרופות מוכרות ולכן חשוב להצטייד כנדרש בתרופות ובציוד רפואי טרם הטיול, במיוחד כשנוסעים למקומות בהם ישנה גישה מוגבלת לבתי מרקחת. מהכיוון השני אני רואה משפחות שנוסעות עם בית מרקחת שלם במזוודה. מיותר.

אז אילו תרופות נכון לקחת מראש כשמטיילים עם הילדים?

• תרופות להורדת חום ולשיכוך כאב – ברור שפראצטמול ואיבופרפן יש בכל מקום בעולם. אבל אם אתם מכירים ורגילים למותג מסוים או מתן שלו בדרך מסוימת (כדור, סירופ או נר) הצטיידו טרם הטיול באספקה סבירה של תרופה זו. לא משנה אם זה אחד מהמותגים של פראצטמול (אקמול, נובימול) או איבופרופן (נורופן, אדוויל או אייבו). במידה ואתם צריכים להשתמש ורוצים לדעת מינון על פי גיל ומשקל של הילד השתמשו במחשבון התרופות הבא.

• טיפול בכאבי אוזניים – אתם חייבים לקרוא ולהבין את שני סוגי דלקות האוזניים שיש מכיוון שהטיפול בכל אחת הינו שונה. דלקת אוזן תיכונה שלעתים מחייבת אנטיביוטיקה דרך הפה (ראו בקישור) או דלקת חיצונית שנקראת גם דלקת שחיינים (ראו בקישור) ומאוד שכיחה בטיולים בחו"ל המערבים הרבה בריכות שחיה. לכן, אני ממליץ לכם להצטייד מראש גם בטיפות אוזניים נכונות לטיפול בדלקת חיצונית וגם באנטיביוטיקה (אמוקסיצילין, לא משנה המותג) לכל צרה שלא תבוא. את האנטיביוטיקה אתם לוקחים כאבקה מהרוקח ומכינים לבד בחול, אחרי שבשאיפה רופא נתן המלצה, ראו איך בקישור הבא.

• טיפות או משחת עיניים – אני לא בטוח שזהו הדבר הכי חשוב לטיול עם הילדים, אבל לא מזיק להצטייד מראש.

• מניעה וטיפול בעקיצות – גם חומר דוחה יתושים וכו, למניעת עקיצות מיותרות וגם משחה/ג'ל מקומי לטיפול בעקיצות. נחמד. ואם אתם טסים לאסיה יתכן ואותו תכשיר יגן עליכם מקדחת דנגי (ראו בקישור).

• קרם הגנה מהשמש – באחד העיתונים הפדיאטריים קראתי שקרם הגנה מהשמש מותאם לילדים הוא ההמלצה הכי חשובה שרופא ילדים לא אומר למטופלים שלו. אז אני אומר לכם, קחו ומירחו. קיראו עוד על קרם הגנה משמש בקישור הבא. 

• משאפים – במידה ומדובר בילדים עם רקע של קוצר נשימה ושנזקקים פה ושם לאינהלציות או משאף, שיקלו לקחת משאף עם החומרים הנכונים, ראו בקישור.

• תרופות קבועות – אל תשכחו תרופות קבועות של הילד במידה והוא מקבל שכאלה.

• ורמוקס – בצורה מאוד מוזרה הרבה מהמשפחות שנוסעות לחו"ל במרפאה שלי מבקשים ממני ורמוקס כנגד תולעים לפני הנסיעה. האמת? אני ממש לא מצליח להבין למה. אבל בכל מה שקשור לתולעים בילדים (קיראו בקישור הבא) הבנתי ממזמן שלא מדובר בעניין רציונלי.

• מה לגבי ערכת עזרה ראשונה הכוללת פלסטרים, אגדים וחומר לחיטוי פצעים? אני אף פעם לא נסעתי לחו"ל עם ערכה שכזו. אין סוף לדברים שאפשר לקחת.

אז לסיכום מהי רשימת התרופות שחשוב לקחת לטיול עם ילדים בחו"ל?

תרופות להורדת חום ושיכוך כאב.

טיפות אוזניים המשמשות לטיפול בדלקת אוזן חיצונית.

אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומים שכיחים בילדים (אמוקסיצילין).

טיפות או משחת עיניים – למה לא.

חומר דוחה יתושים וטיפול מקומי לעקיצות.

קרם הגנה מהשמש – חשוב מאוד.

תרופות קבועות לרבות משאפים וכו'.

טיסה נעימה עם ילדים 

טיסה עלולה להיות חוויה לא נעימה לתינוקות ולילדים ולכן מומלץ להתכונן אליה מראש.

בטיחות – בהתאם להנחיות חברות תעופה שונות, לתינוקות עד גיל 9 חודשים יש להזמין מראש ולהתקין עריסת שינה במטוס. על פי חלק מהחברות מעל גיל 9 חודשים ועד 18 ק"ג מומלץ להושיב את הילד בכיסא בטיחות המותאם לטיסה.

כאבים באוזניים – כאבים באוזניים הן מצב נפוץ בעת ההמראה והנחיתה הנובע משינויים בלחץ האוויר. כדי להקל על הכאבים באוזניים ניתן ללמד את הילדים אם הם גדולים "לפמפם" – לנשוף אוויר בעדינות כשהאף והפה סגורים או לתת להם סוכרייה או מסטיק (כתלות בגיל) שיעזור להשוות את לחצי האוויר. בתינוקות ניתן להיעזר במוצץ או בבקבוק בעת ההמראה או הנחיתה.

אוכל – חשוב לזכור להזמין מנת ילדים ובמידה והילדים שלכם בררנים באוכל ועלולים לא לאהוב את מנת הילדים במטוס, להכין מראש אוכל טעים ומזין עבורם.

הרגעה תרופתית של הילדים – למרות שתשמעו כל מיני אגדות אורבניות בתחום, בעיקר מן העבר, אני ממליץ להימנע מהרגעת הילדים על ידי תרופות סדטיביות או מרדימות. ישנם סיפורי זוועה על ילדים שהגיבו בצורה פרדוקסלית לחומרים אלה (כולל לתרופות שאתם מכירים כפשוטות כמו אנטי היסטמינים) וחווית הטיסה אפילו הפכה לקשה יותר.

טיול עם ילד הסובל ממחלת רקע משמעותית

טיול עם ילד שיש לו ברקע מחלה משמעותית מהווה אתגר להורים. במקרה שכזה, חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הטיול ולשקול את אופי הטיול ואת יעד הטיול. במידה וישנן מספר תרופות שהילד לוקח, מומלץ להצטייד ברשימה באנגלית הכוללות את שמות התרופות במידה ויהיה צורך בטיפול רפואי או צורך למלא את מלאי התרופות. במקרים בהם לילד יש מחלה משמעותית ניתן לברר מראש היכן ממוקמים המרכזים הרפואיים הקרובים לאזור בו מטיילים.

אז לסיכום, סעו ותהנו. אני מאחל לכולנו לאסוף חוויות עם הילדים שהם יוכלו לספר עליהן לילדים שלהם.