בקיעת שיניים אצל תינוקות וילדים

מה כבר לא נאמר ונכתב על שיניים בתינוקות? באיזה גיל? מהו הסדר הנכון? למה לשים לב? מתי ביקור ראשון אצל רופא שיניים? והכי חשוב – האם חום 38.5 יכול להיות מיוחס לבקיעת שיניים?

על כל השאלות הללו ועוד, בפרק זה שנכתב בעזרת פרופ' אסתי דוידוביץ', רופאת שיניים אלופה מומחית לילדים שהיא חלק מפורטל הרופאים המומלצים של ד"ר אפי וניתן לקרוא עליה בקישור הבא .

מתי בקיעת שן ראשונה?

יש לזכור שהתינוק נולד כשבחניכיים שלו שיניים נשירות (שיני החלב), ומתחת להן גם חלק מנבטי השיניים הקבועות.
בקיעת השן הראשונה מתחילה בממוצע מגיל שישה חודשים, אך הטווח הוא רחב, מגיל 3 חודשים ועד שנה.

איזו שן תבקע ראשונה ומהו הקצב הראוי?

בדרך כלל השיניים החותכות המרכזיות בלסת התחתונה בוקעות ראשונות, בהמשך החותכות העליונות (ראו בתמונה). הטוחנות הראשונות, בוקעות סביב גיל שנה וחצי. השיניים בוקעות בדרך כלל בזוגות כאשר התחתונות מקדימות את העליונות. קצב צמיחת השיניים משתנה מתינוק לתינוק וצמיחת השיניים מסתיימת לרוב לקראת גיל שנתיים וחצי עד שלוש. עם השלמת התהליך יהיו בפיו של הילד 20 שיניים נשירות (שיני חלב). קיראו עוד על שיני החלב בקישור הבא.

מעניין, אבל הבנות מקדימות את הבנים בגיל בקיעת השיניים.

איך (אם בכלל) אפשר לזהות בקיעת שן בתינוקות?

מספר ימים לפני בקיעת השן ניתן לראות נפיחות בחניכיים ובליטה לבנה, שהיא למעשה השן הבוקעת.

בקיעת שיניים בתינוקות ובילדים

על מה יכול להעיד איחור בצמיחת השיניים?   

זיכרו שלמועד בקיעת השיניים יש טווח רחב וברוב המקרים גם בבקיעה מוקדמת או מאוחרת יותר לא מדובר בבעיה רפואית אלא בטווח נורמלי. בהרבה מהמקרים של בקיעה מאוחרת ניתן לקבל סיפור דומה מאחד ההורים.

עם זאת, במקרה של בקיעה מאוחרת יש לגשת להערכת רופא ילדים. מה יחפש רופא הילדים? בעיקר חסרים תזונתיים או תת תפקוד של בלוטת התריס. זיכרו שלרוב לא תסתתר מחלה נסתרת אלא צריך להיעזר בסבלנות.

אילו סימפטומים קשורים ואילו אינם קשורים לבקיעת שיניים בתינוקות?   

נהוג לייחס לבקיעת שיניים סימפטומים ומחלות רבות. ייתכן, שהאמונה הזו נובעת מכך שתינוקות רבים חולים לעתים קרובות יחסית בגילאי בקיעת השיניים. אולי מעט מאכזב אבל מחקרים מדעיים באיכות טובה הדגימו שבקיעת שיניים (בעיקר חותכות קדמיות), מביאה לעליה קלה ביותר של חום התינוקות, אך לא לטווח של מעל 38.3 מעלות. כמו כן, לא נמצא קשר בין בקיעת שיניים למחלות סיסטמיות לרבות שלשולים, נזלת או שיעול.

אבל, אם אמא מוכנה להישבע שכל פעם לפני שלילד שלה בוקעת שן יש תופעה רפואית מסוימת זו או אחרת שהיא כבר מזהה מראש, אז אני מקבלת את זה שלא הכול כתוב בספרי הלימוד. 

מה בטוח כן קשור לבקיעת שיניים בתינוקות? אי שקט ניכר, ריור ורגישות בחניכיים. 

קראו באתר מחקר מדעי שעונה יפה על השאלה של מה בדיוק עושה בקיעת שיניים בתינוקות, בקישור הבא.

מה זו ציסטת בקיעה?  

צורה לא שכיחה של בקיעת שן בתינוקות וילדים. ניתן לראות ציסטה כחלחלה באזור של בקיעת השן. 

די נדיר וניתן לקרוא עוד בקישור הבא.

איזה טיפול ניתן לתת על מנת להקל בבקיעת השיניים?

היות ובקיעת שיניים יכולה להיות אחראית לסבל ולאי נוחות רבה, ניתן לתת בתקופה הקצרה הזו פראצטמול או איבופרופן

מבחינת טיפול מקומי לחניכיים ניתן לשקול נשכנים למיניהם או תכשירים למריחה מקומית.

נשכנים – הקור של ה"נשכן" גורם לכיווץ כלי הדם בחניכיים ומקל על הכאב. בנוסף, הנשיכה מפעילה לחץ מקומי ומרגיעה גם היא.

תכשירים למריחה מקומית – מוצרים שמיועדים לטיפול מקומי והקלה על הכאב והגירוי בחניכיים עקב בקיעת השיניים. מוצרים אלה מגיעים כג'ל למריחה על החניכיים ומתחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

תכשירים המבוססים על חומרים פעילים טבעיים כגון: חומצה היאלורונית, שמן צמח ציפורן החתול, זעפרן, שומר, אלוורה, שמן זית, זנגביל וקמומיל. יש שמאמינים שתכשירים אלה מקלים מעט, אולם אני שייכת לאסכולה שגורסת שיעילותם מוגבלת ביותר ולרוב הם הוצאה כספית מיותרת. 

תכשירים המכילים בנזוקאין (Benzocaine) שהינו חומר מאלחש – תכשירים אלוה שהיו מיועדים למניעת כאב בעת בקיעת שיניים, אסורים כיום לשימוש, בפרט בילדים מתחת לגיל שנתיים. שימוש בהם עלול לגרום למטהמוגלובינמיה (כחלת בעברית) – פגיעה בכושר נשיאת חמצן של ההמוגלובין בדם.

באיזה גיל מתחילה ומסתיימת צמיחת השיניים הקבועות?

בממוצע בגיל 6 שנים ומסתיימת בגיל 13 שנים. גם בשניים הקבועות לרוב ההתחלה היא בשיניים החותכות התחתונות.

באיזה גיל יש מקום לבדיקת רופא שיניים המומחה לילדים?

המלצת האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים (כמו גם איגודים בינלאומיים אחרים) לביקור ראשון אצל רופא שיניים המומחה לילדים היא בגיל שנה, כחצי שנה לאחר בקיעת השן הראשונה לחלל הפה. המטרה היא פחות טיפול בשיניים אלא יותר המלצות שיכולות לעזור במניעת מחלות דנטליות.

אז בהצלחה!